BKV-Figyelő

Megint remegtek a házak a 2-es metró fölött

Király Dávid
Király Dávid

2018. 03. 13. 10:43

A néhány évvel ezelőtti esettel ellentétben ezúttal nem volt folyamatos a rezgés és kb. két hét elteltével alább is hagyott. A BKV szerint nem a metrók miatt rázkódtak a házak.
Korábban a témában:

Aki metróvonal mentén, pontosabban metróvonal fölött lakik, az tudja, hogy a metrószerelvények a házakban rezgést okoznak, időnként érezni, ahogy elhalad egy-egy szerelvény a mélyben. Nem mindegy persze a rezgés mértéke. 2013 őszén sokaknak – köztük nekem is – feltűnt, hogy az M2-es metró Astoria és Keleti pályaudvar közötti szakasza mentén a megszokottnál erősebb a rezgés.

A napokban levelet kaptunk Zsuzsannától, aki szerint megint felerősödött a rezgés.

Az Astoria és Blaha Lujza tér között lakom és magának a háznak a remegése évtizedek óta érezhető volt kis mértékben. Amiért most írok, az az, hogy az utóbbi 1-2 hónapban feltűnt, hogy ez a remegés egyrészt felerősödött, másrészt pedig már a lakás más helységeiben is lehet érezni, ami korábban nem volt jellemző (4. emeleten lakom). Olvastam, hogy még évekkel ezelőtt igérte a BKK a metrók kerekének cseréjét, de igazából az érdekelne, hogy azóta történt-e bármilyen változás a témában? Volt-e bármilyen kezdeményezés a BKK vagy akár civil oldalról?

Amit Zsuzsanna ír, az feltűnt nekem is, ugyanis én is ezen a szakaszon lakom, igaz, én csak nagyjából két hete éreztem először, hogy a szokottnál ismét erősebb a rezgés, ami ráadásul a múlt hét második felében meg is szűnt, legalábbis az Astoria közelében.

Az ügyben természetesen megkerestük a BKV-t is, a cég az alábbi tájékoztatást küldte:

2013-ban valóban volt egy bejelentés, mely a ugyanerre a jelenségre hivatkozott. Akkor és most is rendkívüli ellenőrzést tartottak munkatársaink. Az ellenőrzés során nem találtak olyan hibát, amely az említett jelenséget előidézhetné. Az M2-es vonalon a vonatok az előírt menetrend szerint közlekednek, az üzemeltetési és a karbantartási rendszerünkben sem állt be semmilyen változás, amely az említett jelenséget kiválthatná. Így vélhetően nem a BKV Zrt. a jelenség okozója.

Sokkal okosabbak tehát nem lettünk, a BKV közlése azonban némi pontosításra szorul. 2013-ban ugyanis kiderült, hogy a környékbeli házak remegését vélhetően az Alstom metrók kerekeinek laposodása okozza. A gyanút erősítette, hogy az épületek az akkor még tesztelés alatt álló M4-es metró fölött is rázkódtak, itt ugyancsak Alstom metrók járnak.

A metrók kereke persze nem úgy laposodik, mint mondjuk az autóké; a laposodás itt azt jelenti, hogy fékezéskor a metró kereke a sínnel való érintkezés helyén megkopik – lap keletkezik – és mivel a kerék többé nem szabályosan kerek, menet közben rázkódást okoz.

2013 augusztusában a Metróért Egyesület 24, az M2-es vonalon közlekedő metrókocsi esetében kezdeményezett vizsgálatot a BKV-nál és az Alstomnál. Abban az évben novemberben kivettek a forgalomból egy szerelvényt, amelyben 50 km/órás sebesség fölött elviselhetetlenné vált a rázkódás. A rendellenes kopást akkor mind a BKV, mind az Alstom elismerte, utóbbi a megkopott kerekeket esztergálással kijavította, a környékbeli házak remegése pedig abbamaradt.

A három és fél évvel ezelőtti esettel ellentétben a rezgés ezúttal nem volt folyamatos, ami egy BKV-s forrásunk szerint arra utalhat, hogy a jelenséget csak egy szerelvény okozhatta, amelyet azóta kijavíthattak.

Kiemelt kép: Wikipedia/LaSza

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.