Közélet

Metróbalhé: ez már egyáltalán nem vicces

Akár tragédia is történhetett volna a 3-as metrón péntek reggel, amikor az egyik új metróban rekedtek az utasok. A ki nem nyíló ajtók ugyanolyan veszélyesek, mint a rossz helyen kinyílók: jobb bele sem gondolni, tűz esetén mi történhetett volna.

Péntek reggel az utasok feszítették ki az egyik új orosz metró ajtaját, miután a szerelvény 10-12 percre túszul ejtette utasait a Nyugati pályaudvarnál. A vonatban kisebb pánik tört ki; az új metrók márciusi átadása óta ez volt az első alkalom, hogy az utasok nem csendes beletörődéssel szemlélték a felújítottnak hazudott orosz járművek napi rendszerességű meghibásodásait.

A Nyugatiban, olyan negyed órás várakozás múlva, miután az utasok konkrétan sírtak a metrón, kiabáltak, kifeszítették az ajtót

– írta kommentben a lerobbant metró egyik utasa.

Tény, hogy az első új metró forgalomba állítása után három hónappal nehéz a folyamatos hibákat gyerekbetegségnek minősíteni. Az első problémák megjelenésekor Tarlós István főpolgármester is azt mondta, felteszi a kezét, ha azok még egy hónap elteltével is jelentkeznek. Nos, itt az ideje.

A közelmúltban az egyik metrószerelvénynek mindkét oldalon kinyílt az ajtaja, csak a véletlenen múlt, hogy senki nem esett ki a főváros új orosz büszkeségéből. A hibát akkor a BKV is biztonságkritikusnak minősítette, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy a metró utasai veszélyben voltak. Hiába bontották vissza ezután a kábelekig a metrót, a hiba forrását nem találták meg.

A péntek reggeli eset sem volt kevésbé veszélyes: a jármű vezetője hosszú időn keresztül nem tudta kinyitni a  vonat ajtajait, ami például egy tűz esetén utasok halálához is vezethetett volna. A metró elvileg korszerű tűzoltó berendezéssel van felszerelve és a vezető elvileg központilag tudja nyitni a kocsik közötti ajtókat, de – ugye – elvileg a szerelvények ajtajai is korszerűek.

(MTI Fotó: Balogh Zoltán)

Noha a főváros vezetése és a BKV mindeddig igyekezett bagatellizálni az új orosz metrók meghibásodásait, a mind gyakrabban előforduló hibák immár nem pusztán bosszantóak vagy komikusak, de időnként már veszélyesek. Nem véletlen, hogy ezúttal a BKV-nál is betelt a pohár: a közlekedési vállalat azonnali intézkedéseket követel a metrókat gyártó orosz Metrovagonmastól.

Pénteken délben kiadott közleményében a BKV azt írja, a szükséges engedélyekkel már rendelkező, a napi utasforgalomban részt vevő hat darab metrószerelvény

megbízhatósága a BKV Zrt. számára elfogadhatatlanul alacsony.

A BKV ezért azonnali hatállyal Budapestre kérette a Metrovagonmast is tulajdonló Transzmasholding vezetését. A cég a helyzetet tarthatatlannak, a műszaki állapotokat elfogadhatatlannak tartja, egyben a legsúlyosabb szankciókat helyezte kilátásba és már hivatalosan is bejelentette az igényét több mint 800 millió forintnyi kötbérre.

A BKV gyakorlatilag leállíttatta a metrófelújítást: amíg az új vonatoknál nem sikerül radikális javulást elérni, addig a BKV nem küld ki több régi metrószerelvényt, a műszaki problémák ugyanis már a menetrendet veszélyeztetik – pedig a BKK már a nyári iskolai szünetekben megszokott, csökkentett menetrenddel közlekedik.

A BKV Zrt. minden szerződéses lehetőséget igénybe vesz a helyzet javítása érdekében (például késedelmi kötbér, hibás teljesítési kötbér, garanciális jogok érvényesítése, stb.), azonban, ha az MWM-nek rövid időn belül nem sikerül jelentős javulást elérni a szerelvények megbízhatóságában, további radikális lépések megtétele sem zárható ki, amelyek minden következményét az orosz gyárra hárítjuk

– olvasható a Bolla Tibor BKV-vezérigazgató által aláírt levélben.

Érdekes, hogy míg a BKV-nál kiborult a bili, Budapest vezetése nem hajlandó elismerni a hibákat: Tarlós István csütörtökön a hvg.hu kérdésére az új orosz metrók műszaki problémáit pletykának minősítette, a felelősséget pedig Demszky Gábor hét éve leköszönt volt főpolgármesterre és Horváth Csaba MSZP-s fővárosi képviselőre hárította.

Frissítés:

Péntek délután a Nemzeti Közlekedési Hatóság azonnali hatállyal kivonatta forgalomból a felújítottnak nevezett orosz metrószerelvényeket. Az Index értesülését Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója megerősítette.

Frissítés 2.:

Délután háromkor a BKV közleményben számolt be arról, hogy kivonják forgalomból a 3-as metró fehér szerelvényeit:

A BKV Zrt. és a Közlekedési Hatóság döntése alapján a BKV Zrt. felelős üzemeltetőként megkezdte a felújított szerelvények forgalomból történő átmeneti kivonását, soron kívüli átvizsgálásuk céljából.

A BKV Zrt. és az elsőfokú vasúti közlekedési hatóság folyamatos egyeztetéseket folytatott az M3 korszerűsített metrószerelvények meghibásodásairól, műszaki állapotáról. Az egyeztetések alapján – az elmúlt időszak utas kellemetlenséget okozó eseményeinek figyelembevételével – az elsőfokú vasúti közlekedési hatóság a BKV Zrt-vel egyeztetett döntést hozott a felújított szerelvények forgalomból történő átmeneti kivonásáról, mely döntés végrehajtását a BKV Zrt. megkezdte.

A kivonást követően azonnal megkezdődik a szerelvények soron kívüli átvizsgálása, a fennálló hiányosságok megszüntetése. A vizsgálatok teljes körűek lesznek, ennek megfelelően ki fognak terjedni az egyes berendezések, alkatrészek ellenőrzésére, a műszaki, forgalmi személyzet beavatkozásaira és a funkcionális működésekre is. Ezeknek a vizsgálatoknak az elvégzésére szerelvényenként várhatóan 4-8 napra lesz szükség, így optimális esetben az első szerelvény akár már a jövő hét második felében újból forgalomba állítható lesz.

Ebben az átmeneti időszakban az M3 metróvonal forgalom lebonyolítását a BKV Zrt. a régi metrószerelvényekkel fogja megoldani.

Ezúton kérjük utasaink szíves elnézését az okozott kellemetlenségekért.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik