Közélet

Merre járjanak a buszok, ha elkészül a fonódó?

December végén a tervek szerint átadják a budai fonódó villamoshálózatot, azaz onnantól átszállás nélkül járhatunk Észak-Buda és Dél-Buda között – kötött pályán. Az új rendszer miatt nyilván újra kell majd hangolni Buda közösségi közlekedését. 

A buszhálózat átszervezésére tett javaslatot a BKK-nak olvasónk, aki levelét a BKV-Figyelőnek is elküldte. Tamás hangsúlyozta: javaslata nem szakértői vélemény, de alkalmas a közös gondolkodásra, a vitára. Hajrá!

Sokan nagyon várjuk már a társadalmi egyeztetésre bocsájtott változatokat Buda villamosviszonylatairól és a körülötte kialakuló buszhálózatról is. A villamosokkal kapcsolatban már igen sok változat érvekkel és ellenérvekkel elhangzott, így a buszhálózathoz előzném meg a társadalmi vitát néhány változattal. Remélem, sikerül hasznos ötletekkel is szolgálnom.

Szerintem az autós áramlatokat nézve Buda városszerkezetében eljött egy olyan pont, amikor a körsugaras helyett inkább rácshálós szerkezet jelenik meg. Ehhez a tömegközlekedésnek is szükséges alkalmazkodnia. Ebben az észak-déli irányok kiszolgálásában szerintem nagyon helyesen meg fognak indulni a fonódó villamosok.

Fotó: BKK
Fotó: BKK

A kelet-nyugati irányok létrafokokhoz hasonlóan helyezkednek el, és céljuk kelet felé a pesti belváros (hidak, M2, M4); nyugat felé azonban nincs olyan kiterjedés, mint Pesten, így ahol a domborzat engedi, ott elővárosi irányok futnak.

A két legfőbb észak-déli irány (a Duna-part és a Budörsi-Alkotás-Szilágyi tengely) mellett van egy csak Dél-Buda felé nyitott Tétényi-Karolina-Alsóhegy-Mészáros folyosónk is, aminek az útját észak felé elállja a Várhegy. Hogy eleink nem fúrtak egy alagutat a Fazekas utca felé is a 11-es busznak, azt idén nem tudjuk orvosolni.

Ennek a tengelynek a déli-belbudai szakasza azonban szintén nincs kiszolgálva, Szentimreváros és Kelenföld egy jelentős része emiatt se pesti belvárosi, se észak-budai közvetlen kapcsolattal sem rendelkezik. Így különböző északi végződésekkel a budai fonódó villamosok kapcsán következő átszervezésnél lehetne erre buszt járatni:

1. Óbuda felől:

Vagy megmaradna a 86-os busz a Clark Ádám térig, vagy a 160/260-as a Bécsi út-Váradi utca-Vörösvári út-Pacsirtamező utcán, majd tovább a mai vonalán, vagy Észak-Pest felől a 120-as az 1995-ig működött 84-es buszhoz hasonlóan, csak végig a Bem rakparton bejönne a Clark Ádám térig, és az Alagúton át érné el a Mészáros utcát és az említett kelenföldi tengelyt.

A 86-os előnye, hogy a legzavarérzéketlenebb a többi közül. Fölmerül a 118-assal való összekötés, ehhez azonban a Kaszásdűlőnél biztosítani kell a HÉV-kapcsolatot, ami a Szentlélek térnél elveszne. A 160/260-as utasai számára a megbízható és gyors HÉV-kapcsolat valószínűleg nagyobb érték, mint Bel-Buda átszállásmentes elérése, így a Szentlélek tér jó végpontnak tűnik. A 120-as nagyon jó hálózati pluszt adna, azonban egy igen zavarérzékeny járattá válna.

Óbudán mindentől függetlenül a 134-est érdemes lenne a Hévízi úton (szintén kiszolgálatlan térségen) át a Bécsi út/Vörösvári úthoz vinni a fonódó villamosok miatt.

2. A Lánchíd felől:

Ez a megoldás csak kapacitásbővítéssel képzelhető el, mivel a 105-ös Győző utcánál való kettéágaztatásával lenne lehetséges (nevezhetnénk 205-ösnek az új viszonylatot). Vagyis dugódíj bevezetése (belső zóna praktikusan valamiképp a vári és a belvárosi behajtási zónák kiterjesztése) vagy a Lánchíd lezárása esetén egyébként is szükséges bővítéssel lehetne megtenni, amire a belső zónás dugódíj fedezetként szolgálna. A későbbi fejlesztések során a Lánchídon a trolihálózat is meghosszabbodhatna Dél-Buda felé, ha kellőképpen utasvonzó lesz ez az új tengely (esztétikai okok miatt a Lánchídon mehetnének önjáró trolik).

3. Az Erzsébet híd felől:

Ekkor értelemszerűen kimaradna a Mészáros utca. Az M4-es metróval való párhuzamosság elkerülhető lenne, ha az alapjárati 7-es busz kapcsolódna be az említett szentimrevárosi tengelybe a Hegyalja út felől. A belső újbudai kapcsolatait a megmaradó 49-es villamos pótolná. Ennek a fejlesztésnek a révén a Tétényi út metróval nem kiszolgált részei is gyorsabb pesti belvárosi kapcsolathoz juthatnának.

Fotó: BKK
Fotó: BKK

4. A Széll Kálmán tér felől:

Ekkor lényegében megmaradna ez a tengely félátmérősként, hiszen ennek a térségnek az északi ráhordójárataival, azok zavarérzéketlenségének a megtartása érdekében nem érdemes összekötni. Dél-Budán viszont lehetne hosszabbítani a 114/213/214-es családba bekötve. Így a Kosztolányi Dezső téri végállomás kiüríthető lenne, azonban probléma, hogy a Széll Kálmán téren lesz-e elég hely ezeknek a buszoknak. Némileg orvosolható a probléma, ha a buszcsalád egy része Kelenföldön marad (ennek az előnyeit lásd lejjebb).

Ha egy észak-budai viszonylat (86, 120, 205) érkezne ezen a tengelyen a Tétényi útra, azoknak a végpontja pl. a Bornemissza tér lehetne, ahonnan a ma az M4-es metróval túlzottan is párhuzamos 107-es végállomásozik. Ha a 114/214-es is a 213-as vonalán járnának, ez a mai túlkapacitás a járatsűrűség érezhető romlása nélkül felszámolható lenne. Ha a 114/213/214-es járnának a Széll Kálmán tér felé, az egyik végződhetne az Etele téren, közvetlen távolsági vasúti kapcsolatot adva Dél-Buda egy igen jelentős területének.

 Forgalomtechnika szempontjából a Hegyalja út keresztezése problémás. Kérdéses, hogy déli irányban az Avar utca alatti pincék elbírják-e a busz terhelését. Ha nem, az Alsóhegy utca felső szakaszán kellene megoldani a kétirányú közlekedést. A megállók elhelyezése külön megfontolás kérdése.

A 107-es a mai vonala helyett az Infoparkhoz mehetne. Ketté lehetne ágaztatni a Karinthy Frigyes útnál (pl. 207-es), hogy legyen olyan busz, ami a Függetlenségi parkig (vagy tovább a Dorottya-házig és a Fehérló utcai vasúti átjáróig) bejárja a mai 86-os dél-budai vonalát. Az Infopark felé fölmerül a Műegyetem rakparti vezetés is, de valószínűleg magasabb utasszámot lehetne elérni a társasházak között, a Budafoki úton, megállva a Bertalan Lajos utcánál is.

Fotó: BKK
Fotó: BKK

A 153/154-es alacsony utasszáma azt mutatja, hogy egésznapos kihasználtsághoz nem érdemes infoparki céljáratot indítani. A 107-est ehelyett tovább lehetne vezetni Kelenföldre, összekötve a 103-as néhány menetével. Vagyis a 107-es egy olyan Budafoki úti busz lenne, ami betérne az Infoparkhoz (pl. a Karinthy Frigyes út-Bogdánfy utca-Warga utca-Magyar tudósok körútja-Pázmány Péter sétány-Dombóvári út útvonalon.

Ugyanemiatt a budai járatokat (ma 153/154) se tűnik célravezetőnek a Magyar Nobel-díjasok útján végállomásoztatni, érdemes lenne ezeket a Rákóczi hídon át Dél-Pestre hosszabbítani. Ennek megfelelően a 153/154-es helyett szerintem érdemesebb lenne a jobb észak-budai kapcsolattal rendelkező (a leendő 56/61-es villamosok révén), és ma meglehetősen kihasználatlan 253-as buszt meghosszabbítani az Infoparkig.

Mindezektől függetlenül szerintem érdemes:

– megtartani a 102-est a mostani formájában, esetleg a Zugligeti úton tovább hosszabbítani és közös nagyhurokban fordítani a 155-össel;

– Pusztaszeri úti hosszanti járatot indítani, ami Óbudán sűríthetné a Pacsirtamező úton maradó buszokat;

– megfelelő forgalomtechnikával megoldani, hogy a Volán 800-as buszcsaládja a HÉV-kapcsolat miatt ezentúl a Flórián tér mellett/helyett a Szentlélek téren is megállhasson, valahogy hasonlóan, ahogy a régi 84-es ki tudott sorolni két sávot (ellentétben az 1V-vel);

– összekötni a 191-est és a 65(A)-t, a Kolosy téri kapcsolatot a Pálvölgyi-barlagtól lefelé pedig a 165-össel, azt nagyhurokban fordítva pótolni;

– a 134-est a Hévízi úton (szintén kiszolgálatlan térségen) át a Bécsi út/Vörösvári úthoz vinni a fonódó villamosok miatt;

– Belső Buda két dombja, a Gellérthegy és a Várhegy között közvetlen kapcsolatot teremteni a 27-es Krisztinavároson, majd a 16A vonalán való meghosszabbításával;

– a jó metrókapcsolattal rendelkező 101-est Nagytéténybe hosszabbítani;

– megnyitni a nyugati határszéli észak-déli tengelyt: esetleg a Volánnal közösen üzemeltetve a 779-es helyett, meghosszabbítva a 287-est Budakeszin és a Szép Juhászné úton át Hűvösvölgybe;

– telebuszt működtetni a nehezen megközelíthető hegyvidéki, ugyanakkor pl. iskola miatt forgalomvonzó területeken: Irhás árok, Magas út, Melinda utca, Béla király útja, Kurucles, stb.

Köszönöm, hogy leírhattam a véleményemet. Remélem tudtam jó ötleteket adni és hozzájárulni Buda jobb közösségi közlekedéséhez és a jobb kapcsolataihoz Pest felé. Jó munkát kívánok!

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik