Közélet

Hanyas vagy, te troli?!

A trolibuszok esetleges átszámozása az elmúlt két napban felrobbantotta az internetet, pedig aki ott volt az új Solaris-Škoda trolik csütörtöki sajtóbemutatóján, az hallhatta, hogy Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója mellékesen vetette csak fel, én legalábbis valódi elhatározást nem vettem ki a szavaiból, inkább csak egyéni véleménynek tűnt. 

Ennek ellenére a kommentekben, levelekben elindult a vita az átszámozásról. Kötjük még a számozást Sztálinhoz? Rossz emlékeket idéz mondjuk a 74-es? Érdemes erre költeni? A budapestiek döntő többsége tudja egyáltalán, hogy a trolik számozása a generalisszimusz születésnapja miatt kezdődik 70-nel?

sztalin-troli

Ezek a kérdések foglalkoztatják az olvasókat és a kommentelőket, köztük H.P.-t, aki az ügyfélszolgálaton keresztül levelet írt a BKK vezérigazgatójának, amelyet a BKV-Figyelőnek is elküldött. A leírtak alapján olvasónk bennfentesnek tűnik, nagy összegben fogadnék, hogy BKV-s. 

Kérem, hogy levelemet a vezérigazgató úr titkárságára szíveskedjenek továbbítani, hátha ők tudják, hogy miért és konkrétan mit is mondott Dabóczi úr.

Ebben a cikkben ugyanis azt írják a végén, hogy: “Aztán szóba került Sztálin, Dabóczi szerint nem járja, hogy a diktátor 70 éves szülinapja miatt kezdődik a trolik számozása a 70-es számmal, és ha tehetné, akkor ő ezen változtatna.”

Na most:

1. Dabóczi teheti, a BKK dönt a járatok számozásáról. De tény, hogy ha a vezérigazgató önkényesen megmondaná, hogy egy viszonylatnak milyen száma legyen, az eléggé önkényuralmi gesztus lenne. És nem mellékesen felelőtlen gazdálkodás az adófizetők, bérletvásárlók pénzével.

2. Menjenek ki a Király utcába, meséljék el ezt a 70-esről szóló sztorit külföldieknek. A 99 százalékuk csak annyit mond majd, hogy aranyos anekdota. És az is. Vagy épp szomorú mementója a személyi kultusz kiépítésének, a diktatúra által átszőtt mindennapoknak. Ki hogyan látja.

gstroli1

Akárhogyan is, az én személyes véleményem az, hogy a BKK vezérigazgatójának azzal kell foglalkoznia, hogy a trolihálózat karban legyen tartva, a felsővezeték és kapcsolódó alrendszerek jó állapotban legyenek, hogy az új járművek képességeit maximálisan kihasználhassuk, és például egy hibás váltó ne akadályozza a forgalmat.

A BKK és vezérigazgatója ezen túlmenően felel azért, hogy épüljön felsővezeték, ami a 80-as, 90-es évek óta nem történt! (És a troliterminált szándékosan nem sorolom ide.)

Igen, meg lehet magyarázni, hogy nagy beruházás, de elkerülhetetlen. A 20-30-40 éve kiépített hálózat nem mindenben felel már meg az utazási igényeknek. Akár rövid, pár száz méteres összekötésekkel vagy egyszerű váltókkal is lehetne a rendszer rugalmasságát növelni.

Miért nem erről beszélt Dabóczi? Miért kell mindig ehhez a 70-es témához nyúlni? Ez egy anekdota, része a történelemnek, azon belül is a troliénak, amiben ez a fantasztikus beszerzés új fejezetet nyit… Miért nem lehet Sztálin emlegetése nélkül a troliról gondolkodni, a trolit fejleszteni?

A vezérigazgató feladata – főleg egy ilyen beszerzésnél – a marketing, véleményem szerint. Miért nem azt mondta a vezérigazgató, hogy világszínvonalra törünk, hogy a trolijaink a valaha volt legjobbak és jöjjenek az utasok és próbálják ki? Miért kell a trolit egy sztálinista csökevénynek beállítani?!

Nem tudom, hogy ki és miért adta a vezérigazgató szájába ezt az egészet. De engem felháborít a szakmaiatlanság, a tudatlanság és az urambocsá politikai karikázás, ami emögött a beszéd mögött rejlik. Várom szíves magyarázatokat, indoklásukat.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik