Közélet

Kevesebb közteres, nagyobb biztonság?

A jövőben szigorúbban szabályozzák a BKK ellenőrei és a közterület-felügyelők együttműködését. Mint olvashattátok, az ellenőröktől kulturáltabb viselkedést, normális öltözködést várnak el, a közteresek pedig ezentúl csak akkor léphetnek közbe, ha az ellenőrök erre kérik őket. 

A BKK és Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság (FÖRI) megállapodása szerint a pótdíjazás a jövőben hosszadalmasabb procedúra lesz, a köztereseknek például tájékoztatni kell az együttműködést megtagadó bliccelőt a kényszerintézkedésekről. 

A hírt megszellőztető VS.hu szerint ugyanakkor mostantól lényegesen kevesebb közterület-felügyelő segíti az ellenőrök munkáját; a korábbi 50-70 helyett mindössze húszan vesznek részt a jegyek és a bérletek ellenőrzésében.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Fotó: MTI/Máthé Zoltán

 

Az új szabályozás várhatóan sok vitát vált majd ki, ami nem csoda, hiszen valóban van benne ellentmondás: a szigorúbb szabályozás gátat vethet az ellenőrök és a közteresek túlkapásainak, hiszen egy bliccelőt falhoz vágni, esetleg a hátán térdelni valóban nem arányos. 

Másrészt az is tény, hogy mostantól könnyebb lesz bliccelni, pontosabban nehezebb lesz a bliccelést szankcionálni, amitől vérszemet kaphatnak azok, akik fizetés nélkül veszik igénybe a szolgáltatást, egyszerűbben mondva lopnak.

A közteresek számának csökkentése azonban nemcsak az ellenőrök munkáját nehezíti meg, de nyilván nem tesz jót a tömegközlekedés közbiztonságának sem. Ez azért is érdekes, mert épp a napokban tettük közzé a BKK levelét, amelyben – egy korábbi bejegyzésünkre reagálva – arról írnak, hogy hamarosan bekamerázzák a Combinókat, tehát elvileg a központ is a biztonság növelésére törekszik.

Ezt a biztonságot hiányolta Norbert, akinek júniusban közzétett levelére reagált a BKK. Nem csoda, hogy olvasónk az új híreket sem hagyta szó nélkül. Fontos téma ez, érdemes róla vitatkozni. Nincs kétségem, hogy vitában nem lesz hiány.

Szinte hihetetlen és egyben nevetséges is, hogy alig kapom meg a választ a BKK-tól a több közteresről és a kamerákról szóló mailemre és alig telik el egy nap, hogy ez megjelenjen a BKV-Figyelőn, már jön is egy újabb hír, miszerint a jelenlegi műszakonként 50-70 közteresnél nem hogy több nem lesz (vagy legalább több jut belőlük a rendkívül forgalmas Combinókra), hanem még leépítés is lesz, és nem is kevés!

Kb. 20 ember marad és legyünk reálisak, ennyi még a Combinókra sem lenne elég, nem hogy Budapest számtalan járatára, és amíg kapuk nincsenek a metróban, addig ennyi közteres még a metrókijáratokhoz is kevés önmagában.

Ez valami vicc. Ebből mennyi igaz és miért teszik ezt? Ha nem tudják növelni, akkor legalább tartsák meg a mostani szintet. Ha majd meglesznek a metrókapuk, akkor (ha marad ez a 70 körüli szint) az már egész jó szám lenne majd a felszíni járatokra, legalábbis a mostaninál biztos jobb lenne a helyzet. De ha már most leépítés lesz, akkor mi ennek az egésznek a lényege, mert 20 közteres alig ér valamit.

Ez akkor most már csak látszatellenőrzés és látszat-biztonságfelügyelés lesz és semmivel sem több. De azért egy kis üdítő érzés, jó tudni, hogy az ellenőrön már nem lesz látható a nevetni való szandál pamutzoknival és rágót sem fog csámcsogni, miközben intézkedik.  

Ajánlott videó

Olvasói sztorik