BKV-Figyelő

A bicikli kisebb, mint a csuklós busz. Tessék rá figyelni!

Király Dávid
Király Dávid

2015. 05. 30. 12:55

Nem feltételezzük, hogy létezik Budapesten olyan buszvezető, aki szándékosan húzná rá a kormányt egy kerékpárosra. Miért akarna bárki megölni vagy megsebesíteni egy ismeretlent, miért akarná elveszíteni a munkáját, miért akarna börtönbe kerülni…

Történnek szerencsétlen esetek véletlenül. Tök fölösleges vitatkozni, ki hibázott, az esetek többségében úgyis mindkét fél tudja, kinek van igaza, a többi már csak ego. Ilyenkor a legegyszerűbb és legkorrektebb elnézést kérni, aztán legközelebb jobban odafigyelni. Na, Szabolccsal nem ez történt, viszont ami történt vele, azt megírta a BKK-nak. 

Panaszt szeretnék tenni az egyik járművezetőjük ellen az alábbiak miatt. 2015. május 26-án este 20:42 perckor kerékpárral közlekedtem a Tétényi út folytatásában a Sáfrány utcában dél felé. Az úttesten kerékpáros közlekedésre figyelmeztető felfestés található. Ekkor előzött meg az MYK-397 forgalmi rendszámú 7-es csuklós busz, majd az előzés megkezdését követően rögtön elkezdett az úttest jobb oldala felé húzódni, hogy a következő megállóban megálljon.

Ekkor még körülbelül a busz első és középső tengelye között haladtam a kerékpárral és a busz olyan közel jött, hogy a parkoló autók és a busz között a kerékpárom gyakorlatilag annyira beszorult, hogy majdnem az elhaladó busznak kellett támaszkodni, hogy ne kerüljek alá. A kormányom és a busz oldala gyakorlatilag összeért. A szerencsén múlott, hogy most panaszt tudok tenni és nem a kórházban fekszem, illetőleg nem lett sérülés semelyik parkoló autóban.

Fotó: BKK
Fotó: BKK

Ezt követően a megálló busz sofőrje mellett megálltam és kérdőre vontam, hogy nem látta-e, hogy majdnem felkent a parkoló járművekre. A buszsofőr erre azt reagálta hogy dehogyis kent fel, illetőleg még azt mondta hogy nem kellene itt biciklizni. Felháborító, ahogyan kezelte az ügyet, hiszen ugyanolyan jogon közlekedtem az úttesten, mint a busz, illetve, hogy elnézés kérés helyett még a sofőr támadt nekem!

Szeretném, ha kiemelt figyelmet fordítanának a sofőrök mentális viselkedésére és megfelelő képzésben részesítenék, mert nem először fordult elő (és sajnos bizonyára nem is utoljára), hogy a buszsofőr felsőbbrendűnek képzelve magát balesetveszélyes helyzetet okoz kerékpárossal szemben, majd alpári módon kommunikálja ezt le.

Nem célom az érintett sofőr munkaviszonyát veszélyeztetni, de ha kórházba kerülök miatta, bizonyára felfüggesztik állásából. Egy gyengébb készségű vagy egyensúlyú kerékpáros minden bizonnyal így járt volna, és akkor most nem arról kellene írnom, hogy vizsgálják ki az ügyet, és vonják le a megfelelő következtetéseket, hanem közúti veszélyeztetés miatt kérnék eljárást indítani a rendőrségen.

Sajnos nem járok fejkamerával, hogy az esetet rögzíteni tudjam, remélem a buszon volt ilyen rögzítő berendezés. Amennyiben bármilyen további információra van szükségük az ügyben, szívesen állok rendelkezésükre.

Frissítés:

Az eset kivizsgálását követően a BKK az alábbi tájékoztatást küldte: 

A BKV-Figyelő A bicikli kisebb, mint a csuklós busz. Tessék rá figyelni! poszttal kapcsolatban az alábbi tájékoztatást adjuk a T&J Busz Projekt Kft-től kapott információk alapján.

A szóban forgó autóbusz videoanyagának elemzése alapján a megjelölt időben a kerékpáros a számára kijelölt un. kerékpáros nyomon haladt az autóbusszal párhuzamosan.

A busz vezetője irányváltoztatás nélkül haladt el a kerékpáros mellett megfelelő távolság megtartásával, miközben a kerékpáros nyomon egy személygépkocsi parkolt. Ennek az autónak a kikerülése közben a kerékpáros a mellette haladó autóbusznak nem adta meg az elsőbbséget, így az autóbusz és a kerékpáros közötti távolság lecsökkent.

A felvételen jól látható, hogy az oldaltávolság nagymértékű lecsökkenését a kerékpáros okozta. Ez alapján a panaszt nem tartjuk jogosnak.

KRESZ részletek: (kivonat)

34. § Előzés

(1) Előzni abban az esetben szabad, ha

b) az előzni kívánó jármű előzését más jármű nem kezdte meg;

d) az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani;

(2) Az előzési szándékot – ha az előzés irányváltoztatással jár – irányjelzéssel [29. § (2) bek.] jelezni kell.

“35. § (1) Az úttest menetirány szerinti jobb oldalán álló jármű vagy ott levő egyéb akadály melletti elhaladásra (kikerülés) a 34. § (1)-(5) bekezdésében foglalt rendelkezéseket kell – értelemszerűen – alkalmazni.”

“29. § (1) Aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.) köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni.”

– a kerékpáros nem győződött meg arról, hogy már mellette előzési tevékenységet (nem szándékot) végez az autóbusz, és ennek ellenére a kerékpárnyomon parkoló jármű kikerülést megkezdte. (34 paragrafus 1/b bekezdés)

– irányváltoztatási szándékát nem jelezte a mögöttes forgalomnak (34 paragrafus 2. bekezdés)

– a mellette elhaladó autóbusznak nem adott elsőbbséget (29 paragrafus 1 bekezdés)

– a panaszban leírt ” A kormányom és a busz gyakorlatilag összeért.” ha megvalósul, akkor abból komoly személyi sérüléssel járó baleset történik. Ezen okból a panaszban leírtak nem fedik a valóságot!

– a gépkocsivezető és a panaszos kommunikációját visszahallgatva semmilyen támadás jellegű vagy bántó kijelentés nem hangzott el a munkavállalónk részéről. Nem hagzott el a “nem kellene itt biciklizni” kijelentés!!

– a képi anyag megtekintése alapján a gépkocsivezető megfelelően látta el a feladatát!

vissza a címlapra

Kommentek

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.