BKV-Figyelő
Budapest, 2014. május 8.
Egy utas kiválasztja a megvásárolni kívánt bérletet a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) jegy- és bérletkiadó automatájának kijelzõjén a 4-es metró Kelenföldi vasútállomás megállójában 2014. május 8-án.
MTI Fotó: Mohai Balázs

Keressük Budapest működő BKK-automatáit!

Király Dávid
Király Dávid

2017. 02. 27. 13:37

Vajon a BKK több mint 350 automatájából hány működik maradéktalanul?
Korábban a témában:

Pénzt el nem fogadó, visszajárót elnyelő BKK-automatákról szóló levelek még annál is sűrűbben jönnek, mint ahogy magyar film Oscart kap, így aztán okkal vetődik fel: vajon a BKK több mint 350 automatájából vajon mennyi működik egyidejűleg maradéktalanul?

Maradéktalan működés alatt azt értjük, hogy a kínálat valamennyi jegy- és bérlettípusa elérhető, papírpénzt, érmét és bankkártyát egyaránt elfogad, a jegyet vagy bérletet ugyanúgy kiadja, mint a visszajárót és esetleg még a kijelzője sincs betörve. Aki ilyet talál, az jól becsülje meg.

Eltömött, megrongált automatákról leginkább a belső városrészekből érkeznek panaszok, a legtöbb “magától” elromlott automatát azonban az M3-as metró északi szakaszán találták olvasóink, legalábbis a BKV-Figyelőhöz érkező levelek erre engednek következtetni. Ezúttal Dávid futot bele egy alkalmatlan eszközbe.

Az utóbbi legalább 3 hónapban, a Gyöngyösi utcai metróbejáratnál lévő 2 darab automatából egyiknél sem lehet papírpénzzel fizetni, csak érmével. Ez még nem is lenne akkora baj (bár az, hogy egy 500 forintost nem fogad el, az vicc). Viszont most már hetek óta nemhogy papírpénzt, de semmilyen készpénzt nem fogad el, csak bankkártyával lehet fizetni.

Könyörgöm, egy 350 forintos jegyet nap mint nap – ha épp metróval megyek – bankkártyával kell megvennem? Az utóbbi időben ellenőr sincs ott, akitől lehetne jegyet venni. Az orrom előtt mennek el a metrók, mert – valljuk be – ha kártyával fizet az ember, akkor nem egy perc a jegyvásárlás. Dühítő, felháborító, hogy 2017-ben nem megoldható egy jegy- vagy bérletvásárlás.

Jeleztem a BKK-nak, elhajtottak. Gondoltam, önökhöz fordulok, hátha maguk jobban tudnak hatni rajuk.

Update! Most már az egyik automata elfogad készpénzt, viszont 1000 forintból csak 500-at kaptam vissza, a 350 forintos vonaljegyemből. Tehát aprópénzt vissza sem ad, sem az előttem, sem az utánam lévő két-két embernek!

Frissítés:

A fentiekre reagálva a BKK az alábbi tájékoztatást küldte:

A cikkben azt írják, hogy “Az utóbbi legalább 3 hónapban, a Gyöngyösi utcai metróbejáratnál lévő 2 darab automatából egyiknél sem lehet papírpénzzel fizetni, csak érmével. Ez még nem is lenne akkora baj (bár az, hogy egy 500 forintost nem fogad el, az vicc). Viszont most már hetek óta nemhogy papírpénzt, de semmilyen készpénzt nem fogad el, csak bankkártyával lehet fizetni.”. Ezzel kapcsolatban tájékoztatjuk, hogy az említett automaták a bankjegy, illetve érmekiadó nyílások eltömítése miatt tiltották le a papírpénzek és érmék elfogadását, melyet az üzemeltető partner rövid időn belül kijavított. Erre azért van szükség, hogy az automaták jegy- és érmekiadó nyílásait eltömítők ne juthassanak a vásárlók pénzéhez.

A BKK jegy- és bérletértékesítő automatái informatikai távfelügyeletbe vannak kötve, így üzemeltető partnerünk a lehető leghamarabb értesül azok esetleges hibáiról, és azonnal megteszi a hibaelhárításhoz szükséges intézkedéseket. A javítás során a szakemberek eltávolítják az érmekiadó nyílásokat eltömítő anyagokat, majd újra üzemkész állapotba helyezik az automatákat.

Amennyiben a jegykiadó automata működése mégsem megfelelő, ügyfeleinket arra kérjük, még a helyszínen lépjenek kapcsolatba a BKK telefonos ügyfélszolgálatával, a 06 1 3 255 255-ös telefonszámon a 2-es majd a 0-ás menüpontokat választva, vagy az automata kijelzőjén található díjmentesen hívható “Segítség” gomb megnyomásával. A BKK minden bejelentést kivizsgál 30 napon belül, és jogos panasz esetén visszatéríti Ügyfelének követelését.

A Gyöngyösi utcai metróbejáratnál található automaták utolsó 3 hónapjának (2016. december – 2017. február) tranzakcióit a BKK megvizsgálta, és azt tapasztalta, hogy készpénzes tranzakciók folyamatosan megfigyelhetők az automatákon. A tranzakciók száma azt mutatja, hogy 40,3 százalékban készpénzzel történt a fizetés, 59,7 százalékban pedig bankkártyával az elmúlt 3 hónapban, amely alapján hibásnak mondható az a cikkben is megfogalmazott állítás, mely szerint az utóbbi három hónapban a két automata egyikénél sem lehetett papírpénzzel fizetni. Mindezek mellett a mért adatok azt is mutatják, hogy mindkét említett automata az esetek közel 80 százalékában megfelelően működik, és azok valamennyi funkciója használható.

Mit tesz a BKK az ilyen esetek visszaszorítása érdekében?

Az automata hálózat telepítésével sajnálatos módon megjelentek azok a bűncselekmények, amelyek során eltömítik a készülékek bankjegykiadó és érmekiadó nyílásait, mellyel az elkövetők nagy károkat okoznak az utasoknak és a BKK-nak is. A beérkező hibabejelentések 30-40 százaléka ilyen típusú, ezek elkerülése érdekében a következő lépéseket tette a BKK:

  • A rendőrség felé elindította az elkövető(k) felderítésére irányuló eljárást.
  • A BKK egy olyan szoftvermódosítást alkalmazott a készülékeken, melynek köszönhetően a visszajáró bankjegyek kiadását követően a készülék 60 másodpercet vár arra, hogy elvegyék azt. Amennyiben mindez nem történt meg, akkor a készülék visszahúzza a bankjegyet, ezzel is megakadályozva, hogy a bankjegy a visszaadó nyíláson keresztül illetéktelenek kezébe kerüljön.
  • A szoftver bevezetésével, a további csalás megelőzése érdekében, az automata inaktívvá teszi a bankjeggyel történő fizetést, melyet a bankjegyelfogadó egység alatt található LED folyamatos, piros színű világítása jelez. (Bankjeggyel történő fizetésre abban az esetben van ismételten lehetőség, ha a szerviz a helyszínre kiérkezik, és eltávolítja a visszahúzott bankjegyet, valamint a tömítésre használt eszközt.) A visszahúzott bankjegy eltávolításáig bankkártyával, valamint érmével történő fizetésre természetesen továbbra is lehetőségük van ügyfeleinknek.
  • A bankjegykiadó egységek eltömítésének száma a szoftver bevezetésével folyamatosan csökken, de ezzel párhuzamosan elszaporodott az „érmekiadó egység” eltömítése. Ez nagyobb problémát okoz, mert ameddig valaki (akár az a személy, aki eltömítette, akár a szerviz) el nem távolítja a tömítésre használt eszközt, addig az automata üzemen kívül helyezi magát.
  • A szoftvermódosítás mellett biztonsági kamerákkal is ellátták az automatákat annak érdekében, hogy az elkövetők mielőbb azonosíthatók legyenek, ugyanis a készülékek eltömítése és így a visszajáró pénz illetéktelen megszerzése is bűncselekménynek számít és rendőrségi eljárás kezdeményezését vonja maga után.
  • A BKK a visszaélések szempontjából leginkább érintett helyszíneken biztonsági őrök segítségével is védi az automatákat, illetve folyamatosan együttműködik a rendőrséggel. A biztonsági őrök bevonása jelenleg 87 db automatára terjed ki. A mért adatok alapján az akcióterv sikeresnek bizonyult, hiszen az őrzött automaták rendelkezésre állása nagyságrendekkel javult, az eltömítési kísérletek száma drasztikusan lecsökkent.
  • A BKK Zrt. már az első eltömítések észlelésekor megkezdte a közös gondolkodást az üzemeltetővel és a gyártóval is annak érdekében, hogy a készülékeket eltömítő személyek ne juthassanak hozzá a pénzhez. Jelenleg új érmeszenzor tesztelése zajlik, így a tesztelt automatáknál a tömítés érzékelését követően azonnal letiltja a készpénz-fizetési funkciót (a bankkártyás fizetési lehetőség ettől függetlenül működik), amely egyaránt megakadályozza azt, hogy ügyfeleink károsuljanak és a tömítést végzők pénzhez jussanak. A megoldás kiterjesztése a teljes hálózatra 2017 első negyedévében várható.

A BKK az alábbiak figyelembevételét tanácsolja ügyfeleinek bankjeggyel történő vásárlás esetén:

  • a vásárlás megkezdése előtt minden esetben győződjenek meg arról, hogy a bankjegykiadó nyílás nincs-e valamilyen tárggyal eltömítve (a bankjegykiadó nyílás az érme- és jegykiadó kiadó tálcával egy magasságban, attól jobbra található),
  • a fizetést követően első lépésben a visszajáró bankjegyet vegyék el az automatából, majd ezt követően az értékcikket és a visszajáró érméket.

Mindezek mellett az automatákat használók visszajelzései általánosságban pozitívak, ügyfeleink nagy arányban veszik igénybe, és rekordgyorsasággal szokták meg az új vásárlási lehetőségeket, a mindennapi jegy- és bérletvásárlást jelentős arányban ezek igénybevételével végzik. Automatáink havonta átlagosan 1,2 millió sikeres tranzakciót bonyolítanak le, melyhez viszonyítva a bejelentett hibák száma alacsony.
A leggyakoribb hibákat a készülékek pénzvisszaadó nyílásainak eltömítései okozzák, amelyek következtében előfordulhat érme- és bankjegy visszaadási hiba.

Kiemelt kép: MTI

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.