BKV-Figyelő

Így készül a retró budapesti metró – exkluzív fotók Oroszországból

Király Dávid
Király Dávid

2016. 11. 11. 16:17

Csak a festék tartja össze a 3-as metró szerelvényeit, ezért az oroszok csak alibiből hagynak meg néhány alkatrészt a vonatok felújításnak becézett újragyártása során. A Moszkva melletti Mityiscsiben jártunk, ahol megnéztük, hogy készülnek a régi-új budapesti metrók.
Korábban a témában:

„Néha van, hogy elromlanak kocsik, de a mi kocsijaink sosem romlanak el”

– ezzel a mondattal kezdte a háttérbeszélgetést Daria Marku, a Metrovagonmas nemzetközi kapcsolatokért felelős vezetője. Ez az a cég, amely évtizedekkel ezelőtt az M3-as metró szerelvényeit gyártotta, s amely most – a hivatalos kommunikáció szerint – felújítja ezeket a vonatokat.

A mondat az Oroszországból szeretettel című James Bond film egyik jelenetére emlékeztetett, amelyben a 007-es azt kérdezi egy szovjet hivatalnoktól, hogy a falon lévő óra pontos-e, mire az úgy felel: az orosz órák mindig pontosak.

A BKV-Figyelő – hét más médiummal együtt – az orosz metrógyártó cég meghívására látogatott el a Metrovagonmas 78 hektáros gyárába a Moszkva melletti Mityiscsibe. Nem meglepő, hogy a legtöbben arra voltunk kíváncsiak, hogy az Oroszországban végzett munka valóban felújításnak tekinthető vagy új metrószerelvényeket kapunk.

Noha a cég szakemberei mindvégig készséggel válaszoltak, erre az egy kérdésre nehezen kaptunk egyenes választ, noha azt legalább tízféleképpen feltettük. Az mindenesetre egyértelművé vált, hogy az oroszok gyakorlatilag kényszerből építenek vissza egyes alkatrészeket, de azt sem sokat és kizárólag azért, hogy a projekt felújításként lehessen eladható.

„Értsék meg, ezek több mint 40 éves járművek, a kocsik némelyikét a festék tartja össze. Voltak köztük olyanok is, amelyekből semmit sem tudtunk felhasználni. Más kocsik esetében a vezetőfülkék vagy a kocsik közötti átjárók ajtajait tudtuk használni, néhol az oldallemez egy-egy darabját. Talán később jönnek majd olyan kocsik, amelyekben jobb állapotú lesz a fém és több alkatrészt tudunk majd felhasználni”

– mondta a BKV-Figyelő kérdésére Daria Marku.

Ha egy szóval kellene jellemezni a Mityiscsiben zajló munkát, akkor a felújítás helyett az újragyártás szó lenne a pontos. Ilyen szerelvényeket máshová nem is gyártanak és a gyárban lett látogatás során is egyértelműen kiderült, hogy a cég bármelyik terméke korszerűbb, mint a Budapestre érkező vonatok. Ez még akkor is igaz, ha a 3-as metróra szánt metrók motorját (Hitachi), fékjeit (Knorr-Bremse), kerékpárjait (CAF) nyugati cégek gyártják, az orosz alkatrészek a járműveknek körülbelül 50 százalékát teszik ki.

Persze megfelelő karbantartás és modernizálás mellett a legrégebbi járművek is biztonsággal üzemeltethetők: az elképesztő méretű moszkvai metróban láttunk közel 50 éves, a budapesti 3-as metróénál lényegesen jobb állapotú vonatokat, ugyanakkor az is tény, hogy a moszkvai közlekedési vállalat jövőre ezeket is lecseréli.

Méghozzá nem is akármire: a gyárban láthattuk a Metrovagonmas legújabb metrójának prototípusát is. A teljes egészében átjárható metró klimatizált, korszerű utastájékoztatással szerelték fel, lehet rajta telefont tölteni és még jól is néz ki. Nem az a baj tehát, hogy az oroszok nem tudnak modern metrót gyártani, hanem az, hogy nem ilyenek érkeznek hozzánk. Az tény, hogy ezek másfélszer drágábbak, áruk a CAF metrókéval vetekszik.

Ottjártunkkor az orosz munkások a harmadik budapesti metrószerelvényen dolgoztak, két kész vonat már Budapesten van. Ha minden jól megy, mi január végén utazhatunk először a régi-új metróinkon. A projekt a tervek szerint 2018 nyarán zárul, ekkor fejeződik be az utolsó, a 222. metrókocsi felújítása is. (A BKV 37 darab hatkocsis vonatot küld ki, így jön ki a 222 kocsi.) A cég a vonatokra három éves garanciát vállal, de néhány metrovagonmasos szakember utána is Budapesten lesz, hiszen a kocsiszekrényekre 10 év garanciát adnak az oroszok.

A metrók tervezett élettartama 30 év; amikor ennek a végére érünk, a középső kocsik formaterve akkoriban lesz nagyjából százéves. Így robog majd a jövő Kőbánya-Kispest és Újpest között.

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.