Közélet

A busz mindig háromszor csenget

Néhány évtizede próbálják a fejünkbe verni, hogy ha megszólal a csengő, már ne próbáljunk felszállni. Jó utas holtig tanul, fussunk hát még egy kört! Ottó levele következik. 

A történetem inkább tanulságos, mint bosszantó. A hétvégén meglátogattam egy törökbálinti ismerősömet. A 88-as járattal utaztam, melyen MAN típusú autóbuszok közlekednek. Középtájt álltam és érdeklődve figyeltem, hogy az utazás során vagy 3-4 alkalommal csukott oda valakit az első ajtó.

Fotó: BKK
Fotó: BKK

Azt már itt hangsúlyoznám, hogy a fel- és leszállás minden egyes alkalommal befejeződött, a csengő megszólalása után kíséreltek meg felugrani az áldozatok – ki messziről futva, ki az utolsó pillanatban kapcsolva. Azt láttam, hogy a sofőr mindegyiknek magyarázott utána valamit, sőt a messziről futóknak a kezével is mutatta, hogy “állj!”, de hiába. Volt, aki haragosan, volt aki megértően fogadta az intelmeket.

A kíváncsiságom nem hagyott nyugodni, így utam végeztével előrementem és megkérdeztem a sofőrt az odacsukások okáról. Elmondta, hogy ezen a busztípuson nagyon huncut módon tervezték meg az ajtóvezérlést: ha megnyomja a sofőr zárógombot, akkor a busz hármat csenget és magától zárja az ajtókat – tudomása szerint a BKK rendelte így.

Kifejtette, hogy több mint egy éve működik a rendszer, de még mindig nem tanulták meg az utasok, hogy a csengő megszólalása után nem lépünk az ajtók közé. A fotocella ugyan érzékeli, ha valaki belép és megfogja az ajtót, de azért egy határozott legyintést így is kap a delikvens, vagy csak megijed és persze a sofőrt hibáztatja.

Két gondolatom is lenne ennek kapcsán. Az egyik, hogy ha ennyire nem értik még a kedves utasok, mit lehet és mit nem, akkor valóban szerencsés-e ilyen automatikus megoldásokat alkalmazni (említhetném akár a 4-es metrót is)? Vagy akkor miért nem fordítanak nagyobb hangsúlyt az oktatásra? Régen, amikor fiatal voltam, még léteztek oktatófilmek, miként is kell közösségi közlekedni.

Amúgy a 4-es metró állomásain folyamatosan mondják hangosbeszélőn, hogy nincs járművezető a szerelvényeken. Esetleg a MAN-buszokon nem mondhatná be néha a Futár, hogy az ajtók 3 csöngetés után automatikusan záródnak? Talán kevesebb lenne a konfliktus. De akár a sofőrnek is visszaadhatnák a vezérlést, bármilyen elavult is az egyesek szemében.

A másik gondolatomat röviden úgy tudnám leírni, hogy: nincs csengő, nincs sírás. Ahol lakom, nemrég még szintén MAN buszok jártak (régebbi típusok). Azokon aztán nem volt semmilyen csengő: a sofőr megnyomta a gombot, az ajtó záródott és már mentünk is. Na ott aztán nem volt odacsukás, nem volt ideje senkinek a csöngetés alatt beugrani az ajtók közé. És még a haladás is gyorsabb volt így. A távolsági buszokon sincs csengő. Nem kellene esetleg csöngetésmentes üzemre kapcsolni városszerte? Talán kevesebb fejfájás lenne…

Ajánlott videó

Olvasói sztorik