Közélet

Klímapara – a BKV válaszol!

Két buszt panaszolt be a BKK-nál Anikó. Az egyiknek meleg levegőt fújt a klímája (40 fokban baromi kellemes), a másiknak nem is működött. Pontosabban – ahogy a vizsgálat kiderítette – működött, csak nem volt bekapcsolva. A BKK-n keresztül a buszokat üzemeltető BKV korrekt választ küldött, egyben azt is leírta, mi a teendő akkor, amikor épp belerohadunk a buszba. Igen, szólni kell.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy ha panaszt teszünk a BKK-nál – vagy akár itt, a BKV-Figyelőn -, akkor meg kell adni a panaszolt eset pontos helyét, időpontját, a járat számát, esetleg a jármű rendszámát vagy pályaszámát. A BKK ugyanis így tudja kivizsgálni az eseteket és intézkedni az adott probléma megoldásáról. Úgy, mint Anikó esetében.

Ezúton szeretném kérni, hogy a FLR-723 forgalmi rendszámú autóbusz javításáról szíveskedjenek mielőbb gondoskodni. Az említett járaton tegnap (július 5.) utaztam, akkor 97E jelzése volt. A klímaberendezés működött, ám valami oknál fogva forró levegőt fújt az utastérbe. Így fordulhatott elő, hogy bár a kinti hőmérséklet a 40 fokot közelítette (talán meg is haladta), de a jármű belsejében 50 fok körül lehetett.

Micsoda véletlen: a 97E buszról szóló Wikipedia-bejegyzésben pont a bejegyzésben szereplő Volbvo buszról közöltek fotót
Micsoda véletlen: a 97E buszról szóló Wikipedia-bejegyzésben pont az olvasónk levelében szereplő Volvo buszról közöltek fotót

Ma reggel a FLR-719-es járaton (szintén 97E jelzéssel), nem működött a klíma. (Mindkét jármű a BKV 2006-ban beszerzett csuklós Volvo busza – a szerk.)

A múlt héten már előfordult, hogy megkértem a busz vezetőjét (169E), hogy legyen szíves bekapcsolni.
Nem azért, mert nem tudok létezni nélküle, hanem azért, mert az új buszoknak nagyon kevés, illetve nagyon kicsi nyitható ablakai vannak. Van olyan jármű, amelynek egyáltalán nincs.

Kérem, legyenek szívesek felhívni az autóbuszok vezetőinek figyelmét, hogy jelenleg hőségriadó van. Ne kelljen külön szinte könyörögni. Higgyék el, sokkal kellemesebb elviselhető körülmények között utazni. Még akkor is, ha válaszul azt kapom a kedves buszvezetőtől, hogy ő meg fog fázni, mert egész nap klímahasználat mellett kell vezetnie.

Ezek a járatok Keresztúr és az Örs vezér tere között már nem állnak meg sehol. Így ajtónyitás sem történik, levegőcsere sincs. 15 percet elviselni 45-50 fokban, levegőtlen helyen, még egy egészséges embert is megvisel. Segítségüket nagyon köszönöm.

Kereken egy hónappal később, augusztus 5-én megérkezett a válasz:

Társaságunkhoz 2015. július 6-án érkezett elektronikus levelét továbbítottuk az illetékes Szolgáltatónk, a BKV Zrt. részére. Állásfoglalásukról a lentiekben tájékoztatjuk.

A klímaberendezést a fődiszpécser utasítására kapcsolhatja be a járművezető. A bejelentése napján Társaságunk fődiszpécsere 7 óra 25 perctől rendelte el az autóbuszok klímahasználatát. A Szolgáltató illetékes szakemberei a klímaszezonban naponta monitorozzák a hibás (klíma) működéseket és a feltárt hiányosságokat elhárítják.

A bejelentésében leírt FLR-723 és FLR-719 rendszámú járműveket a BKV Zrt. szerelői soron kívül átvizsgálták. Az FLR-723 járműnél a klímaberendezést ellenőrizték, a hűtőközeget pótolták, a javítás után a klímaberendezés működőképessége megfelelő lett. Az FLR-719 rendszámú jármű klímaberendezése az ellenőrzés során megfelelően működött.

A bejelentése hatására a munkáltatói jogkört gyakorló vezető a 97E vonalon dolgozó járművezetők figyelmét felhívta arra, hogy amennyiben olyan autóbusszal dolgoznak, amely klímaberendezéssel van ellátva, akkor azt az előírt utasításnak megfelelően használják, és reggelenként gondoskodjanak az utastér szellőztetéséről az ablakok kinyitásával addig, míg a klímaberendezés használatát a fődiszpécser el nem rendeli.

Tisztelettel megkérjük, hogy hasonló esetben jelezze a problémát a helyszínen a buszvezetőnek, aki intézkedéseket kezdeményezhet a kellemesebb utazás érdekében. Amennyiben a járművezető erre nem hajlandó, akkor azt szíveskedjen felénk jelezni, hogy a munkáltató az alkalmazottjával szemben a szükséges intézkedéseket meg tudja hozni, illetve szíveskedjen pontos adatok megadásával (jármű rendszáma, pontos idő és dátum, egyéb fontosnak tartott jellemző) segíteni vizsgálati tevékenységünket, hogy a járművet és vezetőjét azonosítani tudják.

A légkondicionáló berendezések működésével kapcsolatban az utasaink részéről jogosan felmerült igényhez igazodva az ellenőrzési tevékenységre fordítható kapacitásunkkal a jövőben még inkább előtérbe helyezzük az utazóközönség megfelelő kiszolgálásának ellenőrzését. Minden utas igényének azonban nehéz egyszerre megfelelni. Mindemellett megjegyezendő, hogy az újabb járművek automatikus hőmérséklet-szabályozással rendelkeznek annak érdekében, hogy az utastérben a járművezető beavatkozásától függetlenül optimális hőmérsékletet biztosítson utasaink többségének.

A Szolgáltatók figyelmét felhívtuk az utaskomfort szem előtt tartásának fontosságára, és ennek figyelembevételével a légkondicionáló, illetve a szellőztető berendezés mindenkori helyzettől függő saját hatáskörben történő alkalmazására, illetve a szellőztetés megfelelő módjának megválasztására – arra, hogy abban az időszakban, amikor a klíma- vagy fűtőberendezés nem üzemel, akkor az ablakok nyithatóságát biztosítsák, ellenkező esetben viszont tartsák zárva azokat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik