Közélet

A 9-es busz jó, csak járhatna sűrűbben

A 9-es busz tehermentesíthetné részben a 4-6-os villamospótló buszokat a nagykörúti felújítások idején – javasolja olvasónk, Szil. Ehhez azonban sűrűbben kellene közlekedniük. A 9-es egyébként valószínűleg Budapest egyik legjobb buszjárata: rengeteg városrészt megjár és mindegyik metróhoz van átszállási kapcsolata. 

Véleményem szerint érdemes lenne a blogban foglalkozni a 9-es buszokat érintő napi szintű problémákkal. A 9-es busz viszonylag nagy területet fed le: Kőbányáról Óbudára és vissza közlekedik, érintve a belváros forgalmas pontjait (például Astoria, Deák tér, Nyugati pályaudvar, Jászai Mari tér, Margit híd, budai hídfő stb.).

Tekintve, hogy a busz a fent említett helyeken is megáll, a 4-6-os pótlóbuszokat részben tehermentesíteni is tudná, mivel aki a belvárosból Óbuda felé veszi az irányt, annak a 9-es busz a legkézenfekvőbb megoldás (főleg miután a HÉV is kiszámíthatatlan újabban).

Fotó: BKK
Fotó: BKK

A BKK azonban nem ismerte fel ezt a lehetőséget, ezért a 9-es buszok a fonódó villamoshálózat építésének megkezdését követően pontosan ugyanolyan gyakorisággal – vagy inkább ritkán – járnak, mint azelőtt. Sokszor előfordul az is, hogy a kiírt 8-10 perc helyett 20 percenként érkezik csak egy járat (de ezt ugye már mindannyian megszokhattuk).

Eredmény: a délutáni csúcsidőben – kb 16:00-tól 18:00-ig – a Kőbányáról Óbuda felé közlekedő buszokra már a Deák téren nem lehet felférni, a Nyugatinál pedig egyenesen lehetetlen. Azok a “szerencsések” pedig, akik felférnek, az ajtó becsukódása után azt kívánják, hogy bár inkább ne is fértek volna fel.

Marad tehát a 4-6-os pótlóbusz, aminek a Margit híd, budai hídfő megállójától kb. 1 km sétával közelíthető meg bármilyen átszállási lehetőség Óbuda felé.

Sűrűbben kellene tehát indítani a 9-es buszokat. Jelenleg ugyanis hiába mondják be minden egyes megállóban, hogy türelmet kérnek a felújítási munkálatok miatt, ha az emberek egymás hónaljszőrébe kapaszkodva utaznak minden nap, akkor a türelem lassan végleg elfogy.

Frissítés:

Olvasónk levelére reagálva a BKK az alábbi tájékoztatást adta:

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) előtt ismert, hogy a 9-es buszon időnként zsúfoltság alakul ki. A városszerte zajló, a 9-es vonalat annak több szakaszán is érintő felújítási, átépítési munkálatok – Kőbányán a Kőrösi Csoma Sándor út felújítása, a Nagykörúton a 4-es és a 6-os villamos pályafelújítása, az Árpád fejedelem útján pedig a budai fonódó villamoshálózat kiépítése – miatt, azok környékén jelentősek a torlódások.

A felsorolt építkezések miatti ideiglenes közúti kapacitáscsökkenés akadályozza az egyenletes, menetrendszerű járatkövetést, és eredményeként bizonyos buszok magas, míg mások alacsonyabb kihasználtsággal közlekednek. Ugyanakkor fontos tudni, hogy a BKK a csúcsidőszakban is elengedő autóbuszt indít, elegendő férőhelyet kínál, a zsúfoltságot az egyenetlen járatkövetés okozza.

Természetesen a BKK célja a tömegközlekedési szolgáltatás folyamatos javítása. A budai fonódó villamoshálózat kiépítésével az ahhoz kapcsolódó autóbusz-hálózat elemeként a BKK a 9-es busz közlekedési rendjét is felülvizsgálja, figyelembe véve az utasok igényeit, és az eseti zsúfoltságokból adódó problémáit is.

Addig is a BKK – amellett, hogy köszönetét fejezi ki a fővárosiaknak türelmükért és megértésükért, amellyel a zajló építési és felújítási munkákhoz viszonyulnak – kéri, hogy aki teheti, a reggeli és a délutáni csúcsidőszakban válasszon alternatív, lehetőség szerint kötöttpályás tömegközlekedési útvonalat:

· a belvárosból Óbuda felé az M2-es metrót és a H5-ös HÉV-et vagy az M3-as metrót és az 1-es villamost, a 34-es, a 106-os buszt,

· míg Kőbánya felé az M2-es metrót és a 28-as, 37-es villamost.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik